Vaardigheden

Een groot deel van onze dagelijkse activiteiten vragen vaardigheden van ons. We hebben bijvoorbeeld taakinitiatie nodig om ergens aan te beginnen, volgehouden aandacht om ons te concentreren en time management om op tijd te komen. Deze vaardigheden noemen we Executieve Functies. Naast de executieve functies zijn er veel vaardigheden te benoemen die horen bij een leerhouding. Doorzetten, fouten maken, leren van kritiek, tegenslag incasseren zijn vaardigheden die horen bij een groei mindset. Op school zijn er dan ook nog vaardigheden die horen bij het leren, we spreken dan van leer strategieën, geheugentraining, maken van een plan van aanpak, denk strategieën of inhoudelijke strategieën voor bepaalde vakken. En tot slot zijn er vaardigheden die in de gewone ontwikkeling verweven zijn zoals zindelijk worden, omgaan met drukte, gevoelens benoemen, etc.

We staan er niet altijd bij stil dat we ontzettend veel van kinderen vragen en vaak ook meerdere vaardigheden op hetzelfde moment. Veel kinderen zijn t.a.v. bepaalde vaardigheden nog niet gerijpt of hebben te weinig bewuste oefenen gehad. Soms is dit gebonden aan leeftijd maar vaak is ook het aanbod niet toereikend. Er wordt soms niet genoeg van kinderen verwacht qua inhoud waardoor er geen noodzaak is tot oefenen. Er wordt kinderen op sommige gebieden te veel uit handen genomen, op school maar ook in de opvoeding. En vooral er is vaak geen bewuste oefening. Veel kinderen hebben dan ook problemen doordat vaardigheden niet goed ontwikkeld zijn.

3 boekenGoede vaardigheden zijn een stevige basis voor een zelfstandig, volwassen leven. Er is 20 jaar voor nodig om alles helemaal goed te ontwikkelen. Soms heb je vaardigheden nodig die nog niet of niet voldoende zijn ontwikkeld. Oefening biedt dan uitkomst. Een voorbeeld van een oefening kan zijn dat een kind moeite heeft met aankleden in de ochtend omdat het afgeleid wordt door het buitenleven op het moment dat hij het gordijn opent. Er komt dan een kaart op het raam met alle stappen Een lijstje waarbij aangevinkt kan worden wat klaar is. Het brengt focus waardoor het proces geautomatiseerd kan worden. Hetzelfde geldt voor het opgeruimd houden van je laatje op school.

Het mag duidelijk zijn dat wij als volwassenen vaker de focus op inhoud moeten inwisselen voor focus op vaardigheden. Alleen dan krijgen kinderen voldoende ondersteuning, handvatten en oefening om vaardigheden te ontwikkelen.

Bronnen:
Kids’Skills van Ben Furman
Slim maar… van Peg Dawson en Richard Guare
Mindset van Carol Dweck

button Lees meer grijsomrand

Scroll to Top