11/dec
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 9: Duracel Konijn!


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 9: Duracel konijn!

Ken je dat kind, dat altijd wil communiceren met taal maar ook met zijn lijf. Het kind dat continue het gesprek stoort, in de kring altijd het hoogste woord heeft en druk is in zijn spel. Wat een energievreter, zo storend!

Guido (3) komt binnen en vestigt de aandacht op zich. Hij zingt en danst als een rapper. Andere kinderen lachen. Hij geniet van de aandacht. Als de show over is loopt hij naar Evelien en begint druk te vertellen over zijn weekend. Evelien is nog in gesprek met een ouder en raakt zichtbaar geïrriteerd. Ze zegt tegen Guido: “Je weet dat je even moet wachten als ik in gesprek ben, ga maar rustig je jas ophangen en aan taren naar linksfel een puzzel maken, ik kom dan zo bij je.” Guido loopt rappend richting de kapstok.

Even laten zit Guido bij de puzzels. Hij laat de stukjes vliegen als een vliegtuig, gebruikt ze als geweer en laat ze praten als poppetjes. Alles voorzien van het nodige geluid. De poppetjes praten op niveau: “Goh, wat heb jij gedaan in het weekend?” “Wij zijn naar een interessante tentoonstelling geweest over 3D printers en de kinderen mochten ook een lego blokje printen!” Evelien gaat zuchtend naast hem zitten en zegt: “Guido wil je je voor mij even concentreren op je puzzel?”

Na het puzzelen gaan ze in de kring, voordat Guido zit wordt er weer gedanst en praat hij zomaar zingend de ruimte in. “Als ik straks thuis ben, ga ik een robot bouwen van lego. Samen met mijn broer en zijn technisch lego kunnen we dan een echte bewegende robot maken. Yes, yes, ik heb er zin in.” Hanne kijkt Evelien aan met een veelbetekenende blik en zegt streng tegen Guido: “Guido, ik vind het fijn dat je enthousiast bent maar nu moet je echt even stil zijn. Als je de kring stoort tijdens het voorlezen en de vragen dan mag je straks niet mee buitenspelen.”

Evelien en Hanne zijn eigenlijk een beetje ten einde raad, er is al frustratie voordat de kring begonnen is. Guido is zo continue aanwezig dat het te veel aandacht vraagt. Ze willen zo graag even rust in de groep. Guido lijkt dit niet goed op te pakken. Zijn impuls controle is heel minimaal. Ze besluiten om een gesprek met de ouders van Guido te hebben zodat ze hulp voor Guido kunnen zoeken. Hij moet leren om stil te zijn wanneer dat gevraagd wordt en ook zou wat meer concentratie bij de werkjes wel goed zijn voor zijn ontwikkeling.

Guido heeft zo intense en brede belevingswereld dat hij inderdaad continue wil communiceren over alle gedachten in zijn hoofd. Het is ook zoveel waar hij over nadenkt en van alles bij voelt. Hij denkt: “Snapten ze maar wat ik allemaal te vertellen heb en deden we maar eens wat meer echte dingen hier.”

Natuurlijk heeft Guido hulp nodig, de vraag is alleen of dat wel reguliere hulp moet zijn. De ouders van Guido snappen er niets van. Zij kennen een kind wat heel vaak geconcentreerd bezig is met bouwen, wat geduldig wacht op zijn beurt als er aan tafel gepraat wordt en wat heel graag puzzelt. Zij hebben al eens gevraagd of de puzzels niet wat groter en moeilijker mogen. Evelien moest toen eigenlijk lachen. Hij kan de puzzels van 9 stukjes nog niet eens snel maken. Wat zij niet weet is dat te makkelijke opdrachten leiden tot afleiding. Guido creëert zijn eigen uitdaging omdat er geen uitdaging geboden wordt.

Evelien en Hanne kunnen beter onderstaande handvatten gebruiken om Guido te helpen:

  • Als Guido bij binnenkomst zich kan ontladen, vertellen wat er in zijn hoofd zit en laten zien wat hij geleerd heeft, krijgt hij meer rust voor een opdracht;
  • Guido heeft behoefte aan grotere complexere opdrachten, daarvan raakt hij in flow;
  • Guido wil graag praten over onderwerpen die je normaal pas verwacht bij een kind van 6 of 8 jaar. Bijvoorbeeld het heelal, de werelddelen, diersoorten per land en 3D-printers. Probeer hiervoor ruimte te maken door tijdens het werk met hem te kletsen;
  • Thuis bij Guido komt er elke dag iets nieuws voorbij, nieuwe onderwerpen, nieuwe ideeën en uitdagingen voor bouwen, nieuwe spellen, ingewikkelde puzzels (niet alleen legpuzzels) etc. Hij zou fijn zijn voor Guido als hij vooraf bij de onderwerpen die aan bod komen op de groep mag aangeven wat hij wil/kan doen of waar hij vragen over wil. Hanne en Evelien kunnen dan nog tijdig materiaal of ideeën regelen als dat nodig is;
  • Guido is gewend aan een hoog tempo en mist in de groep snelheid en de kring is voor hem zo traag dat je niet kunt verwachten dat hij er bij blijft. Als Guido extra vragen krijgt op zijn niveau zal hij in de kring rustiger kunnen zitten.

De energie van Guido is misschien wel de energie van een hoogbegaafde peuter. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan! We kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top