20/aug
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 7: Helder muurbloempje!


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 7: Helder muurbloempje!

Ken je dat kind, dat altijd heel erg veel weet, heel goed meedoet in de kring en veel vragen stelt maar nooit met anderen speelt?

Jette (bijna 3) komt schuifelend binnen. Er rennen wat jongens rond, er zitten wat meisjes te puzzelen. Ramona probeert Jette te helpen. Kom maar dan gaan we samen met Lisette puzzelen. Lisette vind het prima en babbelt vrolijk. Jette gaat zitten maar doet niet mee. Ze kijkt haar moeder aan met een verdrietige blik. Ramona knikt bemoedigd naar de moeder van Jette en fluistert: “Ik help haar wel hoor”. Jette probeert zo stil mogelijk te zitten en te wachten tot het moment voorbij is.

In de kring leest Hilde voor over slapen en de maan. Jette bloeit op, ze vertelt honderd uit over de maan! Ze weet bijzonder veel, heeft een ruime woordenschat en kan al zo goed praten.

Na de kring gaan de kinderen buiten spelen. Jette niet, ze kiest er voor om op de rand van de zandbak te zitten en te kijken naar de andere kinderen. Ramona vraagt haar wat ze ziet van het spel van de anderen. Jette antwoord mat, ze kijkt een beetje angstig. Ramona stimuleert haar om mee te gaan doen en dan begint Jette te huilen.

Ramona overlegt na afloop met Hilde en zegt: “Hoe meer ik probeer haar te betrekken bij het spel van andere kinderen, hoe angstiger en gevoeliger Jette reageert.” Ze weet zo veel maar sociaal is ze wel onhandig, toch? Of zou ze sociaal nog heel jong zijn?” Hilde denkt dat ze nog erg jong is, hoewel dat lastig te geloven is met haar verbale vermogen. Ramona stelt voor een plan te maken om Jette te leren hoe ze contact moet maken. Hilde vind het een goed idee en zal straks moeder informeren.
Ramona heeft gelijk dat Jette hulp nodig heeft maar helaas niet de hulp die ze voor stelt. Jette heeft geen goede ervaring met kinderen van haar eigen leeftijd. Ze begrijpen elkaar niet en volwassen begrijpen dat weer niet. Alleen thuis kan ze lekker spelen met de oudere vrienden van haar broer. Hier wordt ze raar gevonden, er wordt niet begrepen wat ze vraagt, ze is de enige die afspraken en regels wil, ze heeft er last van als het spel in eens gewijzigd wordt terwijl het nog niet af is.

verdrietigNatuurlijk zijn er voldoende tips waardoor Jette mogelijk wel geholpen wordt:

  • Jette is heel rolvast in haar spel en heeft een uitgebreid plan over hoe het spel verloopt. Ze heeft uitleg nodig over de interpretatie en het spel van andere kinderen. Over het onbegrip dat ze ervaart en de reden waarom anderen weinig concentratie hebben en abrupt andere dingen willen doen;
  • Jette heeft veel kennis en een grote woordenschat en andere kinderen nog niet. Het is nodig om Jette uit te leggen wat ze daarvan merkt;
  • Jette moet weten dat andere kinderen niet zo veel nadenken over elkaar en dus ook niet over haar. De conclusie dat Jette raar is heeft ze zelf bedacht en dat moet ze weten;
  • Doen alsof het leuk is met een ander kost erg veel energie. Laat Jette zelf kiezen of ze wel of niet met anderen wil spelen. Elke dag geforceerd worden levert enorm veel spanning op;
  • Jette is heel gevoelig voor emoties, die van haarzelf en van anderen. Leer haar te zeggen wanneer ze stilte en ruimte nodig heeft en creëer een plekje waar ze zich mag terugtrekken;
  • Maak gebruik van Jette haar gevoelige sensor. Wellicht geeft ze informatie over het welzijn van bijvoorbeeld Lisette. Dat meisje oogde vrolijk maar was ze dat wel?

Mogelijk is Jette een hoogbegaafde peuter. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan, we kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top