08/jun
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 6: De politieagent

Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 6: De politieagent

Ken je dat kind, dat altijd vol enthousiasme mee doet in de groep, maar continue iedereen wijst op hoe het moet? Wat een irritant trekje is dat toch.

Bart (3) spepostit afspraken - regelselt met de racebaan. Samen met Kelly is hij druk in de weer om alles netjes uit te stallen. Kelly zet van alles neer maar niet op de juiste plek volgens Bart. Je hoort hem de hele tijd opmerkingen maken zoals “Dat hoort daar”, “Het moet zo.”, “Dit is een stoplicht, dat hoort bij de kruising”. Kelly geeft het op zodat Bart alleen zit te spelen.

Katja en Betty zien het gebeuren. Katja zegt tegen Betty: “Zo jammer dat Bart zo’n behoefte aan controle heeft. Hij is zo bazig, sociaal moet hij nog veel leren.” Betty beaamt dat.

Tijdens het schillen van het fruit komt Bart bij Katja kijken. “Het is niet eerlijk hoor Katja, als niet iedereen evenveel banaan krijgt.” merkt Bart op. Katja kijkt Bart geïrriteerd aan en zegt: “Bart, zo belangrijk is dat niet, ik wil dat je gaat spelen.”

Na het fruit gaan de kinderen in de kring en wordt er een verhaal voorgelezen. Het is een verhaal van een varkentje in de sneeuw. Alweer heeft Bart een opmerking. “Het is nu herfst toch?, Waarom lezen we over de sneeuw? Dat hoort bij winter, toch?” Katja is het zat. Bart mag tijdens de kring niet meer praten anders mag hij niet meer meedoen. Hij moet echt leren dat hij niet zomaar alles kan zeggen.

Katja heeft gelijk, Bart moet leren dat hij niet zomaar alles kan zeggen maar daarbij heeft hij wel uitleg nodig. Helaas wordt ook voorbij gegaan aan zijn kennis en dat hij heel erg vaak gelijk heeft. Wat Bart laat zien is een sterk rechtvaardigheidsgevoel en een kritische houding. Beide erg mooie eigenschappen mits je weet hoe er mee om te gaan. Bart moet leren met welke toon, op welk moment en tegen wie hij zijn feedback kwijt kan. Nu krijgt Bart steeds het signaal dat zijn boodschap niet goed is, dat het niet klopt of dat hij het niet mag zeggen. Zowel andere kinderen als volwassenen reageren negatief. Bart zijn zelfbeeld wordt hierdoor beschadigd.

Er zijn een aantal handvatten te geven om Bart te helpen:

  • Bart heeft complimenten nodig over de inhoud van zijn boodschap;
  • Bart heeft uitleg nodig over zijn kennisniveau en het verschil in denken t.o.v. andere kinderen van zijn leeftijd. Bart kan dan leren dat andere kinderen niet altijd snappen waarom alles precies moet;
  • Er wordt uitleg gegeven over hoe je feedback kunt geven aan andere kinderen;
  • De andere kinderen krijgen ook uitleg over verschil in denken en beleving;
  • Er worden afspraken gemaakt over wat je kunt zeggen als iemand het spel stoort door feedback of als je iemand zijn toon niet fijn vindt (Bijv. ‘Ik wil graag zelf bepalen waar/hoe ik ….’ Of ‘Je mag het me wel uitleggen maar niet bepalen hoe het moet.’ Of ‘Ik vind het niet fijn dat je dat zegt, ik doe het graag op mijn manier.’;
  • Er wordt uitleg gegeven over hoe je feedback kunt geven aan volwassenen;
  • Er wordt uitleg gegeven over hoe vaak ongeveer tijdens een activiteit je feedback kunt geven;
  • Er wordt uitleg gegeven over het moment waarop feedback wel of niet kan.

Mogelijk zit er achter de eigenschappen van Bart een hoogbegaafde peuter. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan, we kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top