02/maa
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 4: De lolbroek!

Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 4: De lolbroek!

Ken je dat kind, altijd energiek, overal een opmerking over makend, altijd een reactie. De lachers op zijn hand natuurlijk, maar het vraagt veel van je.

Jenny zit in de kring met haar groep. Iedereen vertelt over het weekend. Het verhaal van Pim (2,5) gaat over hoge glijbanen. Jesper (3,5) staat op en toont hoe je hard met je billen op de grond valt. De meeste kinderen moeten lachen. Pim zijn verhaal wordt ruw verstoord. Even later is Davy (3) aan de beurt. Hij vertelt over vliegeren op het strand. Jesper staat op en doet een vlieger na. Hij roept: ‘Super vlieger!’. Ook nu lachen veel kinderen. Jenny laat merken dat ze het vervelend vindt. Na de verhalen is het tijd voor nieuwe vormen maar eerst herhaling! De vormen liggen op de grond en Jenny vraagt of Kira (3,5) de driehoek wil aanwijzen. Kira twijfelt even. Jesper roept: ‘Geen driehoek is billenkoek’. Jenny wordt boos, Jesper moet in de hoek bij het raam.

Na afloop praat Jenny met Jesper. Ze stelt vragen en hij geeft aan precies te weten welk gedrag er van hem verwacht wordt. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, sterker nog, Jesper staat bijna elke dag bij het raam. Bij het eten en de groepsactiviteiten gaat het vaak mis. Jenny overlegt met Leonie. Leonie bevestigt wat Jenny al had bedacht. Ze willen dat het gedrag verandert maar deze maatregelen helpen niet. Ze spreken af dat de volgende keer een nieuwe afspraak met Jesper wordt gemaakt. Als hij voor zijn beurt praat of ongewenste opmerkingen of toneel maakt, wordt hij uit de groep gehaald en mag hij bij het buiten spelen de eerste 5 minuten niet mee.

Jenny en Leonie hebben gelijk, het gedrag van Jesper kan niet. Hij moet zich leren aanpassen aan de groep op de momenten dat er gezamenlijke activiteiten zijn. Wat Jenny en Leonie over het hoofd zien is de reden van Jesper zijn gedrag. Hij verveelt zich enorm. Hij kent alle vormen, kleuren en cijfers al. De verhalen van andere kinderen zijn telkens hetzelfde. Uit de kring gezet worden is voor hem een bevrijding van de saaie kwelling. Hij doet het er om. Naast veel kennis heeft Jesper ook veel energie. Buiten spelen is dus heel erg belangrijk voor hem.

Er zijn een aantalstaan handvatten te geven om het gedrag van Jesper te veranderen:

  • Er wordt aan Jesper gevraagd hoe hij zich voelt tijdens een groepsactiviteit en wat hij denkt dat de oplossing zou kunnen zijn;
  • Jesper krijgt extra opdrachten voorafgaand aan een kringgesprek en tijdens het eten. Het zijn opdrachten die hem uitdagen zodat hij zich kan ontwikkelen en leren focussen. Bijvoorbeeld tel alle veters, knopen of rode kledingstukken – kies bij elk kind een kleur – ga luisteren naar de verhalen van de anderen en bedenk welke woorden zij het vaakst zeggen;
  • Tijdens andere groepsactiviteiten krijgt hij een uitdagende opdracht, erg afhankelijk van de activiteit uiteraard, waardoor hij met het onderwerp of het materiaal verder kan gaan;
  • Vraag Jesper naar zijn interesses en biedt regelmatig iets van zijn interesse aan;
  • Laat Jesper altijd buitenspelen. Als het geen tijd is om met de hele groep te gaan maar Jesper heeft behoefte aan beweging, laat hem dan alleen gewoon paar rondjes rennen buiten, zich opdrukken binnen, hinkelen op de gang of iets dergelijks.

Mogelijk zit er achter dit energieke kind een hoogbegaafde peuter. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan, we kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top