03/jan
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 3: Verstopte behoefte!


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 3: Verstopte behoefte!
Ken je dat kind, dat vrolijk en lekker mee doet in de groep, maar soms stilletjes in een hoekje met iets bezig lijkt te zijn. Bijna ongezien lijkt het soms een ander kind.ren4

Roos (3) en Pleun (3,5) spelen in het keukentje. Ze bakken eitjes voor het ontbijt, schenken melk in en hebben heel veel lol. Pleun moet nodig plassen en loopt weg. Roos gaat snel op de grond zitten met haar rug naar de anderen. Zodra Pleun terug is zijn de meisjes al snel weer aan het babbelen en lachen. Pleun moet ook nog even bij Peter komen voor haar oogdruppels. Weer draait Roos zich om en lijkt even afwezig te zijn. Het spel wordt weer opgepikt als Pleun terug komt. Peter gaat kijken en ziet een verfrommeld propje op de plek waar Roos zat. Hij ruimt het wel even op want ze zijn zo lekker aan het spelen.

’s Middag gaan ze knutselen, ze maken paddenstoelen, rode met witte stippen. Af en toe lijkt het alsof Roos niet helemaal bij haar werkje is. Wat doet ze toch op dat blaadje onder haar werkje? Bij het opruimen ziet Valerie het blaadje van Roos. Ze schrijft cijfers!!! Valerie zegt hardop: “Roos, ben je al cijfers aan het schrijven, wat knap!” Roos grijpt het blaadje, verfrommelt het en gooit het in de prullenbak. Ze kijkt Valerie niet aan, ze richt zich helemaal op het opruimen.

Valerie is verbaasd en enthousiast over wat Roos al blijkt te kunnen en begrijpt niet goed waarom Roos het niet leuk vindt om te delen. Als je iets knaps doet mag je dat toch laten zien? Ze vraagt of Peter weet waarom Roos niet aangesproken wil worden. Hij kijkt haar vragend aan maar al snel herinnert hij zich het propje papier van die ochtend. Hij gaat het zoeken. Wat blijkt?, ook op dat blaadje heeft Roos cijfers geoefend. Peter vraagt Roos even bij hem te komen zitten. Hij pakt de blaadjes erbij en vraagt Roos waarom ze deze niet laat zien. Het vrolijke meisje is nergens meer te bekennen, Roos haalt haar schouders op en haar mond stijf dicht. Peter snapt er niets van want ook hij vindt dat Roos trots mag zijn.

Valerie en Peter weten niet waarom Roos zich afzondert als ze cijfers oefent. Roos voelt dat ze de enige is in de groep die cijfers interessant vindt en wil niet opvallen. Ze vervult haar behoefte stilletjes zodat de anderen het niet merken. Ze wil ‘gewoon’ zijn maar heeft ook ‘leerhonger’. Ze is continue in tweestrijd en heeft een manier gevonden om aan beide behoeften te voldoen.

Er zijn een aantal handvatten te geven om Roos te helpen:

  • Roos toont alleen wat ze denkt dat ‘gewoon’ is. Zij heeft uitleg nodig over verschillen. Verschil mag er zijn en dat moet Roos heel vaak horen;
  • Het zou fijn zijn als de ‘snellere’ peuters regelmatig uitgedaagd worden en de interesses van Roos in het dagprogramma komen;
  • Mogelijk zouden ‘snellere’ peuters van verschillende groepen samen een moment in een andere ruimte kunnen ‘werken’;
  • Biedt Roos de mogelijkheid om afgezonderd te werken zolang ze haar interesse nog niet openlijk kan laten zien;
  • Laat Roos merken dat je niet precies weet wat zij nodig heeft maar dat ze altijd hulp aan je mag vragen als zij het wel weet.

Mogelijk zit er achter dit masker een hoogbegaafde peuter. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan, we kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top