06/dec
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 2: Het brokje dynamiet


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 2: Het brokje dynamiet

Ken je dat kind, dat schijnbaar zonder reden enorm boos wordt of gaat huilen. In contact met de andere peuters gaat het geregeld mis. Onverwachte explosies van gevoel.

Marit van 2,5 is onlangs op de groep gekomen. Ze lijkt echter geen tijd nodig te hebben om rustig rond te kijken. Ze scant de ruimte en besluit altijd snel wat ze wil en gaat recht op haar doel af. Vandaag, de bouwhoek! Marit pakt doelbewust een aantal blokken en begint als een razende te bouwen. Timo en Gijs spelen daar ook en kijken verwonderd naar Marit. Als Marit niet reageert, bouwen Timo en Gijs verder aan hun toren. Marit bouwt in rap tempo een mooi kasteel. Bij het dak komt ze een specifiek soort blokken te kort. Ze vraagt vriendelijk aan de jongens: “Mag ik 3 grumpy roodplatte paarse blokken?” Timo geeft haar een paar blokken en bouwt verder. Marit kijkt verwonderd naar de rode en zwarte kubus blokjes in haar hand. Ze vraagt nog een keer met nadruk: “Mag ik DRIE PLATTE PAARSE blokken?” De jongens kijken op en geven weer wat blokken. Marit zegt nu dwingend: “Ik wil DRIE PLATTE PAARSE!!!” met een luide stem. De jongens schrikken op en kijken haar verbaasd aan. Marit gooit dan boos met de blokken die ze in haar hand heeft en schreeuwt: “Ik wil de PLATTE, de PAARSE. Waarom mag ik die niet?”

Sandra kijkt haar collega Indy verbaasd aan. Indy haalt Marit uit de bouwhoek. Ze gaat met haar op de bank zitten en zegt rustig: “Je mag niet met blokken gooien hoor Marit!, je doet anderen pijn en het is niet zo lief!” Marit roept: “Ik wilde alleen de PAARSE!” Indy blijft rustig praten en probeert haar te kalmeren: “Alle kleuren zijn toch mooi? Zullen we samen het kasteel afmaken?” Marit loopt woedend weg en gaat in een hoek zitten.

Indy weet niet precies waarom Marit niet te kalmeren is, ze overlegt met Sandra. Samen komen ze tot de conclusie dat het verhuizen wel veel impact op Marit heeft. Misschien heeft Marit niet veel geoefend met sociale omgang. Indy zegt tegen Sandra: “Marit kan gelukkig in deze groep wel leren om rekening met andere kinderen te houden.” Sandra en Indy zijn lief voor Marit en proberen haar te leren wat het effect van boosheid op de andere peuters is.

Indy en Sandra hebben goed gezien dat Marit hulp nodig heeft om met anderen om te gaan. Marit heeft echter geen gebrek aan sociale vaardigheden. Ze heeft ANDERE uitleg nodig en vooral ook erkenning. Er zijn een aantal handvatten te geven om Marit beter te begeleiden:

  • Voor Marit zijn kleur, vorm en aantal bij het bouwen van groot belang. Ze heeft oog voor details. Erken/benoem dit, laat haar weten dat haar mening telt.
  • Marit is cognitief verder ontwikkeld en andere kinderen begrijpen haar niet altijd. De kleur paars en het cijfer drie zegt ze nog niets. Uitleg over wat ze wel/niet kunnen begrijpen is daarom nodig. Marit zal beter kunnen omgaan met andere kinderen als ze leert dat niet iedereen dezelfde kennis heeft. Geef aan dat ze hulp kan vragen en laat haar weten dat ze serieus genomen wordt.
  • Erken tot slot ook de boosheid, die heeft namelijk te maken met een intens rechtvaardigheidsgevoel. Vraag wat ze voelt en denkt, Marit voelt zich dan gehoord.

Mogelijk is dit brokje dynamiet hoogbegaafd. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan, we kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top