Ken je dat kind? – Deel 14: Fladderende vlinder


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 14: Fladderende vlinder

Ken je dat kind, zo’n meisje met een korte spanningsboog, fladderend van het een naar het ander? Zo’n meisje dat steeds maar heel kort met iets bezig is en snel wisselt in haar activiteiten. Zij is heel snel afgeleid en heeft wellicht een concentratieprobleem.

Olivia (3,5) komt stralend de klas binnen. Ze is zoals altijd opgewekt en loopt vastberaden op de puzzels af. Ze legt 2 stukjes van de grootste puzzel en gaat dan naar Cas bij de racebaan. Ze geeft hem aanwijzingen om het anders te doen. Ondertussen is Paula binnengekomen en zit in de verkleedhoek. Olivia stormt gillend op haar af. Ze knuffelen en gaan enthousiast aan het spelen. Na een paar minuten is Olivia al weer bij de puzzels te vinden. Ze legt een paar stukjes en gaat door naar de tafel waar een spelletje gespeeld wordt. Zo fladdert ze de hele tijd rond.

Na het fruit
eten wordt er geknutseld; iedereen maakt een plakwerkje over de lente. Olivia praat honderd uit en plakt hier en daar een stukje. Ze is niet geconcentreerd met haar werkje bezig. Johan en Merel sporen haar om beurten aan door te werken maar het helpt niet. Ze loopt regelmatig van de tafel weg en gaat dan iets pakken waar ze een kunstje mee doet, een verhaal bij heeft, mee wil spelen. Ze is continu afgeleid.

Merel bespreekt met Johan dat er echt hulp moet komen. Olivia wil eigenlijk nooit aan tafel een werkje maken, het lukt niet om haar langer dan 1 minuut aan tafel te laten zitten. En ook in de kring blijft ze niet lang op haar stoel zitten. Gek genoeg lijkt alles haar wel te interesseren en weet ze altijd alle antwoorden, maar het is altijd zo vluchtig. Merel plant een gesprek met de ouders van Olivia. Zij herkennen hun kind in het verhaal maar kennen ook voldoende momenten waar Olivia geboeid en langdurig met iets bezig is. Johan en Merel luisteren goed en bespreken “materialen” en “soort spel” met de ouders. Die zijn erg blij met de open houding en de ruimte voor hun input. De gezamenlijke informatie leidt tot de conclusie dat Olivia een grote ontwikkelingsvoorsprong heeft en veel meer uitdaging nodig heeft om geboeid te raken en te blijven.

Samen komen ze tot de volgende handvatten die Olivia mogelijk gaan helpen:

  • Om Olivia tijdens de kring te boeien krijgt ze, voorafgaand aan de kring, extra opdrachten en vragen. Ze krijgt bijvoorbeeld de opdracht om iets te tellen: een bepaald woord in een verhaal of kledingstukken van de kinderen in een bepaalde kleur. Soms krijgt ze een klein puzzeltje wat ze op schoot kan maken tijdens de kring. Én zodra er vragen gesteld worden, zal er ook altijd een complexere vraag zijn. Het niveau zal op die manier beter aansluiten bij de behoeften van Olivia;
  • Af en toe mag ze in plaats van in de kring helpen met fruit schillen. Op zo’n moment kan een van de pm’ers een onderwerp op een ander niveau bespreken met haar. De enorme interesse in een groot aantal onderwerpen kan dan aan bod komen;
  • Er worden meer eisen gesteld aan de werkjes van Olivia, deze krijgen daardoor een ander niveau en sluiten op die manier beter aan;
  • Olivia wordt uitgedaagd een wedstrijd met zichzelf te doen en zo lang mogelijk aaneengesloten te werken. Olivia kan op die manier leren omgaan met werken aan iets wat je niet zelf kiest en soms niet leuk is. Ze kan dan ook werken aan een groeimindset (link). De werkjes mogen dan niet te makkelijk zijn voor haar;
  • Er worden materialen meegenomen door Olivia en daar wordt met nog een paar andere kinderen mee gespeeld. De ouders van Olivia zorgen voor dit materiaal en de variatie hierin. Merel en Johan kunnen op die manier kennismaken met andere materialen dan ze gewend zijn. Merel en Johan halen op hun beurt ideeën voor werkjes en materialen bij de onderbouw van de aangrenzende school. Op deze manier sluit het aanbod beter aan bij Olivia haar behoeften;
  • Tot slot is het handig dat er met Olivia gesproken wordt over alle prikkels die bij haar binnenkomen. En dat ze keuzes kan maken om met die prikkels om te gaan. Ze hoeft niet met elke prikkel mee te gaan. Een klein stapje om uiteindelijk te groeien naar afsluiten voor prikkels. Hoewel Olivia daar nog wat jong voor is, is het goed om alvast een begin te maken met haar bewustwording.

Sommige kinderen met een grote voorsprong kunnen zich niet concentreren als het werk te makkelijk is. Het aanbod is dan simpelweg niet boeiend genoeg. Voor deze kinderen is het verstandig uitdagend aanbod in huis te halen, veel vragen te stellen en meer eisen te stellen bij werkjes. En oh ja, hoogbegaafde peuters bestaan! We kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Meer weten over peuters of kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Klik dan op een van onderstaande knoppen.

button knappe kleuters grijsomrand     button pientere peuters geel

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top