Ken je dat kind? – Deel 13: Verwende prins


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 13: Verwende prins

Ken je dat kind, zo’n jongen die altijd interessante dingen te vertellen heeft maar zoveel aandacht van je vraagt. Deze jongen heeft niet geleerd dat aandacht gedeeld moet worden en kan zichzelf niet vermaken.

Aarav (3) komt enthousiast binnen. Het is maandagochtend en hij wil meteen vertellen over het museum waar hij geweest is. Paula kijkt hem aan en zegt: “Straks Aarav, in de kring dan gaan we vertellen over het weekend”. Aarav kijkt haar verdrietig aan en zucht. Hij draait zich om en schopt tegen een stoel. Paula zoekt weer contact, ze gaat door haar knieën en spreekt hem toe: “Je mag best teleurgesteld zijn, maar je mag geen spullen stukmaken.”

Als Aarav aan het spelen is komt David bij hem staan. David wil ook puzzelen en hij pakt de stukjes van een puzzel. Aarav zegt tegen David dat hij met die puzzel speelt. David ziet dat Aarav 2 puzzels heeft en wil de andere. Aarav wil ze allebei niet geven. Paula komt de jongens helpen. Aarav was eerst bij de puzzels hij mag kiezen welke hij wil en David krijgt de anderen. Aarav is weer boos. Hij gooit de puzzel aan de kant en roept: “Ik hoef al niet meer”.

Als alle kinderen binnen zijn gaan ze in de kring vertellen over hun weekenden. Er zijn wel 4 kinderen naar de speeltuin geweest. 3 kinderen gingen naar opa en oma. Sommige hebben een ijsje gegeten. Sommige kinderen kennen nog niet alle Nederlandse woorden. Mark legt daarom ook meteen met plaatjes uit wat de woorden betekenen. Aarav zit al een tijd te wippen op zijn stoel en valt er steeds vanaf waarbij hij geluiden maakt alsof er een toren instort. De kring moet steeds om hem lachen. Mark kijkt hem geïrriteerd aan en zegt: Als je niet rustig op je stoel blijft zitten Aarav dan mag je zo niet je verhaal vertellen als je aan de beurt bent.

Aarav gaat door met de clown uithangen. Paula haalt hem uit de kring en loopt met hem naar het stoeltje bij de deur. Ze praat met hem. Waarom doe je dat nou? Zo kom je helemaal niet aan je verhaal toe wat je graag wilde vertellen. Aarav zegt: “Maar alles duurt zo lang altijd.” Paula legt nogmaals uit dat het in een groep nou eenmaal zo gaat. Je moet om beurten vertellen en iedereen is even belangrijk. Aarav zucht. Paula zegt: “Als je hier 2 minuten rustig blijft zitten mag je zo nog vertellen in de kring.” Na 2 minuten begint Aarav in de kring aan zijn verhaal. Hij vertelt over mummies en Egypte, of Farao’s en piramides. De andere kinderen worden onrustig. Na 3 minuten valt Mark hem in de rede en zegt: “Wat interessant Aarav, dank je wel dat je dat met ons wilde delen.” Aarav wil eigenlijk nog meer vertellen en sputtert: “Ik was nog helemaal niet klaar”. Mark legt uit dat het tijd is voor het kiesbord en gaat verder met het programma. Aarav is boos en loopt de kring uit.

Mark en Paula zijn het er over eens. Aarav moet leren dat hij niet continue verhalen kan vertellen, dat er voor iedereen maar een beetje tijd is en dat hij niet alles kan bepalen zoals bij de puzzels vanochtend. Straks moet Aarav naar de kleuterschool en dan is er nog minder tijd voor hem. Thuis krijgt hij vast veel te veel aandacht en mag hij blijkbaar alles bepalen. Ze bespreken een aanpak. Aarav krijgt 1x per dag tijd met Mark of Paula om een verhaal te vertellen. Als Aarav met spullen gooit, iemand pijn doet of tegen stoelen schopt wordt hij even op de gang gezet om af te koelen. Deze aanpak wordt met de ouders besproken. De ouders van Aarav zijn verbaasd. Zij herkennen de beschrijving van dit ‘verwende’ kind helemaal niet.

De ouders van Aarav vertellen hoe hij thuis vertelt over de opvang. Paula en Mark weten helemaal nog niets van Aarav’s drang om met oudere kinderen te spelen. Ze hebben hem nog niet zo vaak geconcentreerd zien spelen. Ze kennen de betrokkenheid niet die de ouders laten zien op een filmpje. De ouders leggen ook uit hoeveel rustiger Aarav is als hij gewoon kan vertellen wat er in zijn hoofd zit. De spanning die er op de opvang ontstaat is thuis eigenlijk nooit aanwezig.

Al pratende komen ze er op uit dat het voor Aarav best heel lastig is op de opvang. Er is zo weinig interessants voor hem te beleven, de verhalen in de kring, maar 1 puzzel mogen i.p.v. 2 door elkaar, steeds maar wachten tot iedereen klaar is, etc. Na het uitwisselen van de verschillen in gedrag komen ze tot twee belangrijke conclusies. De eerste is dat Aarav geen ontwikkelingsgelijken in de groep heeft, hij kan niets delen met andere kinderen, het sociale contact moet dus deels door Paula en Mark worden opgevangen. De tweede is dat Aarav geen uitdagend materiaal heeft en daarom soms zelf creatief om gaat met het bestaande materiaal. Ze bedenken daarom samen de volgende aanpak om Aarav te ondersteunen:

  • Aarav krijgt uitleg over het ‘anders’ zijn. Waarom de andere kinderen niet alles begrijpen wat hij vertelt. En dat de verhalen van anderen kinderen minder interessant zijn voor hem;
  • Bij binnenkomst mag Aarav direct een paar minuten vertellen aan Mark of Paula wat hij in zijn hoofd heeft;
  • Mark en Paula nemen vaker tijd om naar Aarav te luisteren;
  • Aarav mag het fruit mee klaarmaken zodat ze tegelijkertijd met hem oefenen om 1 van zijn verhalen kort in de kring te vertellen;
  • Voor de kring krijgt Aarav een uitdagende vraag of opdracht van Paula of Mark. Tijdens de kring is hij dan niet alleen aan het wachten op de voor hem simpele verhalen van de andere kinderen, hij heeft ook iets om over na te denken. Denksleutels en filosofie kaartjes gaan Paula en Mark helpen om goede vragen en opdracht te bedenken;
  • De ouders zorgen voor wat extra materiaal wat Aarav boeiend vind om mee te spelen;
  • Aarav mag helpen de dag indelen zodat hij zich meer betrokken voelt bij de groep;
  • Aarav krijgt bij het maken van een werkje een moeilijkere opdracht of mag het werkje helpen bedenken.

Altijd maar wachten is erg frustrerend voor sterk ontwikkelde sociale kinderen. Het is zo belangrijk rekening te houden met het gebrek aan een sociale omgeving en uitdaging voor deze kinderen. En o ja, hoogbegaafde peuters bestaan! We kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Meer weten over peuters of kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Klik dan op een van onderstaande knoppen.

button knappe kleuters grijsomrand     button pientere peuters geel

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top