Ken je dat kind? – Deel 12: Miskend Talent


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 12: Miskend Talent

Ken je dat kind, zo’n meisje wat heel erg veel weet en overal een aanvulling op heeft. Leuk al die kennis maar zo’n meisje kan nooit iemand anders aan het woord laten in de kring. Ze kan gewoon niet op haar beurt wachten.

Cindy (3,5) komt binnen met haar moeder. Nassir staat bij leidster Anouk en wil graag iets zeggen maar durft niet zo goed. Cindy kijkt heel kort naar hem en als hij niet direct iets zegt begint ze te vertellen over haar weekend. Nassir loopt weg en Anouk is geïrriteerd. Nassir was bijna op het punt een vraag te stellen. Ze probeert te luisteren naar Cindy maar eigenlijk lukt haar dat niet.

Even later komt Cindy met het volgende verhaal, net op het moment dat ze met Nadia in gesprek wil over de dagindeling. Ze vraagt Cindy even te wachten tot ze uitgesproken is. Cindy zegt: “Je was toch nog niet begonnen met praten. Ik was dan eerst, het is niet eerlijk.” Anouk zegt dat ze wel in gesprek was en geeft aan dat ze straks weer iets mag vertellen en nu moet gaan spelen. Cindy loopt boos weg.

Voor het fruit gaan ze nog even in de kring. Nadia leest een verhaal voor en stelt daarna de vraag: “Wie liep er over het strand?” Tamar steekt haar vinger omhoog. Cindy roept: “De juf met alle kinderen in de klas. Kunnen we dat ook eens doen? Naar het strand met de klas, dan zien we vissen en schelpen. We kunnen dan ook kwallen tegenkomen, die zitten ook in d
e zee.” Anouk wordt boos op Cindy. Nu moet je echt even iemand anders laten praten Cindy. Cindy is zichtbaar teleurgesteld.

Anouk en Nadiblog-vergrootglasa praten tijdens het klaarmaken van het fruit even na. Ze vinden dat Cindy toch echt moet leren op haar beurt te wachten. Ze eist altijd alle aandacht op. Cindy moet leren op haar beurt te wachten en ze moet leren dat niet iedereen steeds maar aandacht voor haar kan hebben. Na het fruit gaat Nadia met Cindy praten. Ze legt uit dat er zoveel kinderen zijn en dat iedereen aandacht moet krijgen. Ze legt Cindy uit wanneer er momenten zijn voor verhalen, wanneer ze wel en niet kan praten met de juf en dat ze in de kring niets mag zeggen tenzij ze haar vinger op steekt en de juf het haar vraagt. Cindy zegt dat ze het niet begrijpt. “Ik kijk toch altijd of er al iemand praat want dan kan het niet. En nu mag ik nog minder vertellen.” Ze is heel erg verdrietig en snikt: “En niemand luistert echt naar mij.”

Cindy heeft het talent om al op zeer jonge leeftijd heel veel gebeurtenissen te onthouden en na te vertellen. Ze kan heel goed uitleggen en heeft heel veel kennis. In een groep met kinderen waar geen ontwikkelingsgelijken zijn zal zij op dit punt ruim boven de rest uitsteken. Anderen kunnen veel van haar leren. Helaas voor Cindy ligt de focus in de groep vooral op het sociale proces waarbij we het sociaal vinden dat elk kind evenveel aandacht krijgt, iedereen evenveel zegt, iedereen tegelijkertijd iets mag, iedereen hetzelfde verhaal voorgelezen krijgt etc. Cindy moet dus continue onder haar niveau presteren en heeft geen interessant aanbod wat past bij haar ontwikkeling. De enige manier voor Cindy om de dag leuk te maken is haar eigen verhalen en kennis aan anderen vertellen. De andere kinderen zijn daar helemaal niet in geïnteresseerd en de leidsters eigenlijk ook niet. Heel frustrerend voor Cindy, ze loopt continue tegen een muur op. Ze voelt zich onbegrepen en leert niets. Ook sociaal niet, zij kan al zonder vingers opsteken in gesprek zijn en zij kan al echt een dialoog voeren. Ze is veel verder ontwikkelt dan haar leeftijdsgenoten. Ze voelt zich door de reacties echter niet gewaardeerd.

Een gesprek met de ouders van Cindy leidt voor Anouk en Nadia tot andere inzichten. Ze bedenken daarna de volgende tips om Cindy te helpen:

  • Anouk en Nadia zorgen er voor dat ze om beurten bij binnenkomst echt tijd hebben om naar Cindy te luisteren. Cindy voelt zich hierdoor meer gewaardeerd;
  • Voordat de kring start krijgt Cindy een extra vraag of opdracht zodat ze tijdens de kring iets nieuws kan leren. Als de vragen voor de groep geweest zijn, krijg Cindy haar eigen vraag en mag ze vertellen wat ze heeft geleerd/bedacht;
  • De oudste kinderen krijgen een nieuw onderdeel in hun programma, namelijk Wat wil je delen? Het is een moment voor deze kinderen om te vertellen wat ze elders geleerd hebben en wat leuk voor de anderen is om ook te weten. Cindy heeft hierbij uitleg gehad dat zij wellicht niet vaak van de anderen zal leren. De verwachting van Cindy ligt hierdoor niet meer te hoog;
  • Cindy mag elke dag 2x aangeven als ze het gevoel heeft dat er niet ‘echt’ naar haar geluisterd wordt en ze mag 1 extra moment vragen om een verhaal te vertellen of iets te delen;
  • Er is met Cindy gesproken “over om de beurt” en “aandacht verdelen”. Toch was dit gesprek vooral gericht op de individuele situatie. Wat Cindy op verschillende momenten voelt en denkt is besproken. Cindy voelt zich hierdoor erkent.

Een sterk geheugen, veel kennis, begrip van sociaal gedrag en daarbij de krachtige eigenschap kritisch denken levert bij hoogbegaafde peuters frustratie op. Hun talent wordt miskent. Het is niet altijd makkelijk er goed mee om te gaan, tot je weet hoe dit kind van binnen werkt. Erkennen is altijd stap 1 en vaak is betrekken van het kind bij de oplossing ook een deel van de oplossing. En o ja, hoogbegaafde peuters bestaan! We kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Meer weten over peuters of kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Klik dan op een van onderstaande knoppen.

button pientere peuters geel     button knappe kleuters grijsomrand

 

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top