Ken je dat kind? – Deel 11: Calimero


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 11: Calimero

Ken je dat kind, een lekker bijdehand kereltje wat heel sociaal en vrolijk is. Alleen bij het minste of geringste dat gebeurt roept hij, dat is niet eerlijk! Natuurlijk gebeurt er wel eens iets wat niet eerlijk is, maar hij zit daar wel erg bovenop.

Amir (3) is lekker aan het spelen met Pim. Plotseling wordt hij heel erg boos, hij roept: ‘Dat is niet eerlijk, we zouden een dubbele baan bouwen en nu hou je de rails zelf voor een andere baan.’ Pim haalt zijn schouders op en bouwt verder. Amir stikt bijna in zijn tranen. Hij is intens verdrietig. Nadat Linda hem gerustgesteld heeft gaat het weer en is het tijd voor de kring.grumpy rood

Vandaag is Senna jarig en trakteert. Ze zingen liedjes en Linda leest een verhaal voor. Amir kent alle woorden al, kan aan het einde van het verhaal heel goed conclusies trekken en vaak stelt hij ook nog goede vragen. Vandaag niet, vandaag vraagt hij heel voorzichtig of er nog tijd is voor de wensboom waaraan ze gisteren gewerkt hebben? Mare zegt dat het fruit klaar staat en dat er daarna buiten gespeeld wordt. Morgen is er weer tijd voor de wensboom. Amir probeert zijn tranen te bedwingen. Mare zegt: ‘Het maakt niet zoveel uit toch, morgen is dat ook leuk om te doen.’ Dan barst Amir en roept: ‘Het is niet eerlijk, jullie veranderen altijd zomaar de afspraak.’

Linda en Mare zuchten en kijken elkaar aan. Linda neemt Amir apart en bespreekt dat soms dingen even niet goed uitkomen. Soms moet je je leren aanpassen. Later als de moeder van Amir hem komt ophalen vraagt Mare of ze binnenkort tijd heeft voor een gesprek omdat Amir vaak zo snel van slag is. Is er soms onrust thuis? hebben de ouders voldoende handvatten voor rust, ritme en regelmaat in de opvoeding? Moeder is verbaasd en eigenlijk ook enorm teleurgesteld. Thuis is Amir heel anders, zij kent hem als een leergierig mannetje wat informatie opslurpt en overal voor in is. Hij is zelden verdrietig of boos. Zouden ze geen vertrouwen in haar als moeder hebben? Komt het door haar hoofddoek of afkomst? Of hebben ze eigenlijk nog niet echt door wie Amir is?

Bij het gesprek legt Linda uit in welke situaties Amir ontploft en de moeder van Amir ziet dan wel een link. Het gaat steeds om situaties waar Amir zijn rechtvaardigheidsgevoel getriggerd wordt. Het is voor hem erg belangrijk dat alles eerlijk is. Gelukkig staan Linda en Mare open voor de uitleg van de moeder van Amir. Samen komen ze op de volgende tips die Amir kunnen helpen:

  • Linda en Mare gaan elkaar aanspreken op beloftes, ze zullen proberen minder beloftes uit te spreken, duidelijker te zijn over de dagindeling en een belofte ook echt na te komen;
  • Amir mag helpen bij het nakomen van de beloftes. Als hij hoort dat er een belofte is, dan benoemt hij dat en wordt het door Linda of Mare op het belofte bord geschreven. Amir mag dan aan het begin van de dag overleggen met hen of er voor die dag beloftes zijn en wanneer deze uitgevoerd gaan worden;
  • Soms gebeurt er iets wat niet eerlijk kan zijn, er zijn bijvoorbeeld 5 druiven bij het fruit en 12 kinderen. Amir mag dan helpen een oplossing te bedenken;
  • Als Amir botst tijdens het spel omdat hij iets als niet eerlijk ervaart gaat het gesprek wat volgt ook echt daarover en niet over ‘leren jezelf aan te passen’. Amir wordt veel meer betrokken in mogelijke oplossingen. Eigenlijk leren alle kinderen op de groep hierdoor ook respectvoller met elkaar om te gaan.

Rechtvaardigheidsgevoel is een krachtige eigenschap die bij hoogbegaafde peuters voor komt. Het is niet altijd makkelijk er goed mee om te gaan, tot je weet hoe intens dit beleefd wordt. Erkennen is altijd stap 1 en vaak is betrekken van het kind bij de oplossing ook een deel van de oplossing. En o ja, hoogbegaafde peuters bestaan! We kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Meer weten over peuters of kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Klik dan op een van onderstaande knoppen.

button pientere peuters geel     button knappe kleuters grijsomrand

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top