Ken je dat kind? – Deel 10: Vrolijke peuter??!!


Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 10: Vrolijke peuter??!!

Ken je dat kind, dat gewoon heel vrolijk is maar alleen moet wennen bij het brengen? Het kind wat heel gemiddeld is maar waarvan ouders zeggen dat het thuis zo verdrietig is? De peuter die volgens haar moeder niet naar het kinderdagverblijf wil.

Emma (2,5) loopt huilend binnen. Emma puzzelt graag en kiest er een uit de kast. Haar moeder volgt haar en ze gaan samen aan tafel zitten. Na 5 minuten staat haar moeder op en vertrekt. Emma huilt zoals altijd. Ze vind het zo moeilijk om afscheid te nemen. Als haar moeder gezwaaid heeft en echt uit beeld is stopt Emma al snel met huilen en gaat spelen met de andere meisjes in de verkleedhoek.

Gedurende de dag is Emma vrolijk en doet heerlijk mee met de groep. Na het fruit begint ze te vragen hoe lang het nog duurt voordat haar moeder komt. Gelukkig blijft het daarbij. In de kring blijkt Emma veel te weten over het weer. Ze kent eigenlijk alle woorden al, van regen en zonneschijn tot onweer en bliksem.

Zodra Emma haar moeder binnenkomt stort Emma zich huilend in haar armen. Carla en Rens kijken elkaar veelbetekenend aan.

button verdrietigCarla en Rens hebben vorige week een gesprek gehad met de moeder van Emma. Ze gaf aan dat Emma zich heel erg verzet als ze naar de opvang moet. Emma is ontroostbaar volgens moeder en gilt als ze in de auto gezet wordt. Na afloop thuis i
s ze lusteloos en trekt ze zich terug. Na een paar uur trekt ze pas bij en kan ze thuis weer vrolijk spelen.

Volgens moeder mist ze uitdaging en past ze zich aan. Thuis, in de speeltuin, speelt ze liefst met kinderen van 4 of 5. Ze puzzelt grote puzzels van 40 stukjes, heeft al interesse in letters en telt tot 5. Ze speelt thuis al met mini loco en niet de bambino versie. Moeder draafde een beetje door. Emma is pas 2,5 jaar en enig kind. Beide ouders brengen veel tijd met haar door en het aanbod thuis is hoog. Wellicht wat te hoog. De stress die Emma ervaart kan wel eens de reden zijn voor het huilen.

Rens heeft dit even overlegt met de gedragscoach en die denkt ook dat moeder overbezorgd is en te veel vraagt van Emma. Morgen zullen Carla en Rens dit in een vervolg gesprek terugkoppelen aan de ouders. Emma heeft hulp nodig. Ze heeft de veiligheid nodig van een omgeving waarin ze niet zo veel hoeft. Ze mag lekker kind zijn en kan even bijtanken.

Rens, Carla en de gedragscoach hebben gelijk Emma heeft hulp nodig. Echter wel andere hulp dan ze in gedachten hebben. Ouders kennen hun kinderen over het algemeen erg goed en weten vaak wat ze nodig hebben. Emma heeft namelijk een hele grote ontwikkelingsvoorsprong en dus heeft ze uitdaging nodig maar ook begeleiding. De volgende handvatten kunnen goed helpen:

  • Emma heeft het nodig te weten dat zij ook op het kinderdagverblijf het leergierige meisje mag zijn. Ze heeft het nodig te voelen dat ze wordt gezien. Erkennen van de voorsprong die Emma heeft is daarin heel belangrijk. Kennis over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is dan essentieel. Vooral om de zijnskenmerken van deze kinderen te begrijpen. Er zijn verschillende manieren om deze kennis te verkrijgen. Het lezen van boeken, kennis zoeken op internet, volgen van trainingen, gratis online webinars of veel praten met een expert of ouders;
  • Uitleg nodig over haar functioneren en het functioneren van andere kinderen zal Emma goed doen. Ze kan dan beter begrijpen waarom ze zich anders voelt. Ze heeft een referentie kader nodig om te weten wat ‘de bedoeling’ is voor haar. De bedoeling voor andere kinderen betekent voor haar namelijk aanpassen aan een lager niveau waardoor ze geremd wordt in haar ontwikkeling. Ook sociaal en emotioneel loopt Emma voor, wat door het huilen niet zo lijkt. Toch moet ze juist om die reden meer zichzelf mogen zijn;
  • Om te zorgen dat ze haar eigen ontwikkeling meer gaat volgen is het nodig dat ze ook wordt aangesproken op haar eigen niveau. Ze functioneert als een kleuter dus kan ook aangesproken worden als een kleuter;
  • Emma heeft meer uitdaging nodig. Materialen kunnen hierbij helpen maar ook vooral het stellen van vragen is belangrijk. Vraag Emma andere dingen te bouwen en te tekenen, meer details te laten zien, overeenkomsten of verschillen te benoemen, onderwerpen te analyseren of te onderzoeken. Vraag haar te voorspellen, vooruit te denken, te vertellen over haar beleving en vraag naar haar interesses. Beantwoord haar vragen en wakker het stellen van vragen aan.

De emotionele huilbuien van Emma zijn wellicht te wijten aan het gevoelige karakter of het aanpasgedrag van een hoogbegaafde peuter. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan! We kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Meer weten over peuters of kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Klik dan op een van onderstaande knoppen.
button pientere peuters geel    button knappe kleuters grijsomrand

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top