01/nov
Fanny
Published in post

Ken je dat kind? – Deel 1: De kleine wetenschapper

Ken je dat kind? is een serie blogs oorspronkelijk geschreven over Pientere Peuters maar ook heel herkenbaar bij Knappe Kleuters. Deze Pientere kleintjes komen in alle vormen voorbij, allemaal met verschillend typerend gedrag, gedrag dat je per ongeluk verkeerd kunt interpreteren.

Ken je dat kind? – Deel 1: De kleine wetenschapper!

Ken je dat kind, dat overal weer een nieuwe vraag bij bedenkt? Het kind dat de hele dag onderzoekend bezig is? Grote absorberende ogen en een kritische blik.

Lisa gaat fruit schillen, het is bijna 10 uur dus ze heeft haast. Tom (3 jr) komt bij haar staan en vraagt of hij ook mag schillen. Tom was al de hele ochtend bij haar in de buurt. Hij stelt de ene vraag na de andere: “Waarom komt de papa van Maartje nooit hier?”, “Heb je gezien dat Gio een andere tas heeft?”, “Waarom was je maandag niet hier?”, “Weet jij waar regen vandaan komt?”. Lisa werd tijdens de gesprekken met de ouders bij de inloop gestoord maar probeerde hem aandacht te geven door af en toe een vraag te beantwoorden. Helaas lukte dat niet en Tom moest het doen met 2 antwoorden en een vriendelijk: “Kijk Mees staat al bij de zandtafel, ga maar met hem spelen.” NU moet ze echt opschieten en kan niet met Tom in gesprek, bovendien kan een kind van 3 natuurlijk geen fruit schillen. Ze zegt weer vriendelijk dat Tom even op moet houden. Tom is boos en zegt verbolgen: “Jij moet mij toch dingen leren, waarom heb je dan nooit tijd?” Lisa is stomverbaasd!

Lisa merkt wel dat Tom veel aandacht vraagt maar ziet niet de beleving van Tom die daar achter zit. Hij wordt door alles geprikkeld en aan het denken gezet. Elk detail neemt hij in zich op. Hij wil voelen, ruiken, proeven, hij wil beleven wat hij ziet en hoort. Hij wilde echt de appel schillen en thuis zou daar ook ruimte voor geweest zijn. Tom kan met zijn 3 jaar natuurlijk niet begrijpen waarom Lisa dat geen goed idee vindt. Tom voelt zich onbegrepen omdat Lisa niet reageert op zijn verzoek maar hem afwimpelt. Lisa begrijpt niet dat Tom niet gewoon aandacht wil maar echt geïnteresseerd is in de dingen die hij vraagt en wil. Hij wilde voelen hoe het schillen gaat, hij wilde weten hoe het mesje voelt.

Tom beleeft de wereld intens en is te klein om te weten dat niet iedereen zoveel vragen heeft. Hij wordt echter ontmoedigd door de reacties uit zijn omgeving. Na een aantal van deze aanvaringen zal Tom wellicht besluiten om te stoppen met het stellen van vragen.

De kleine wetenschapper is geïnteresseerd in alles wat hij tegenkomt. Hij voelt, denkt en neemt waar in een hoog tempo. Hij pikt ook veel details op en het is daarom druk in zijn hoofd. Vol met gedachten en gevoelens. Keer op keer wordt hij teleurgesteld bij het bevredigen van zijn behoefte naar kennis en het ervaren. Hij is te klein, het is beter dan hij gaat spelen, nu is er geen tijd. Allemaal uitspraken die hij vaak hoort. Kennelijk doet hij iets niet goed en dus past hij zich aan. Hij kopieert het gedrag van andere kinderen maar aan de binnenkant explodeert hij bijna van nieuwsgierigheid. Hij voelt zich eenzaam doordat hij zich zo anders voelt en bijvoorbeeld niet begrijpt wat er leuk is aan de zandtafel die hij al een jaar of 2 kent.

Mogelijk is deze kleine wetenschapper hoogbegaafd. Ja, hoogbegaafde peuters bestaan, we kunnen dat alleen niet met zekerheid vaststellen. We noemen deze pientere peuter daarom, een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong!

Fanny
https://www.gripoptalent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top